Monday 15 July 2013

Lesung Pipit Wujud Kerana Kecacatan Otot


Beberapa minggu lepas, aku ade terbaca article ni kat sokabar dan aku bercadang nak share kat blog ni..baca la kalau rajin.. boleh gak bertambah ilmu di dado..


tak nampak?? tak jelas?? ha, meh aku taip balik ape yang dia tulis..aku kan rajin..

"Lesung Pipit Wujud Kerana Kecacatan Otot

Lesung pipit atau lekuk kecil pada pipi boleh menambahkan kecantikan atau ketampanan seseorang. Tetapi tidak semua orang bertuah punya lesung pipit.

Dalam kalangan masyarakat lama, ada yang percayakan mitos lesung pipit boleh terbentuk dengan cara menekan hujung cili ke pipi bayi.

Namun ternyata mitos itu tidak benar kerana lesung pipit terjadi akibat kelainan otot pipi. Lesung pipit muncul di kedua-dua pipi atau hanya di salah satu pipi saja dan biasanya dilihat jelas ketika seseorang itu tersenyum, berbicara atau ketawa.

Ahli bedah plastik di Pusat Sains Kesihatan Universiti Texas, Dr Joel Pessa berkata, lesung pipit disebabkan oleh kecacatan pada otot zygomaticus utama.

Ia muncul pada wajah akibat otot zygomaticus utama yang lebih pendek daripada ukuran sebenarnya atau otot ini terbelah menjadi dua lalu menyebabkan sedikit lekukan pada pipi.

Ketika seseorang tersenyum atau berbicara, ada daya tarik pada kulit yang membuat lesung pipit muncul akibat kesan penarikan kulit. Hal ini diketahui selepas beberapa pemerhati dan doktor pakar membedah anatomi wajah 50 mayat yang memiliki lesung pipit. 

sumber: Harian Metro (11 Jun 2013)"


Bercakap pasal lesung pipit, aku memang suka sangat tengok orang2 yang ada lesung pipit ni sebab macam cute jer!

Antaranya ialah Shah Rukh Khan, Preety Zinta, Mavin Moon, Hunny Madu , Eetuk dan Siwon Super Junior..

dimple Eetuk kecik jer tp cute

 aku suka tengok dimple honey madu ni sebab nampak sweet je sesuai dengan muka dia yang cute tu..



 ni paling cute..baby Mavin..
Aku nak sangat anak aku nanti ada dimple macam dia ni. Serius cute gile!


Priety zinta 
dulu aku admire gile dimple dia ni..
tapi sebelah je la..

hah! paling cute. wakakakaka

 Siwon pun ada lesung pipit kat dua2 belah pipi dia ^_^

Comelkan mereka??

Dan aku antara salah seorang yang ada lesung pipit kat sebelah pipi kanan.Tapi disebabkan aku punya pipi bambam, maka tak berapa nak nampak. Kalau aku sengih over tahap cipan,baru la nampak. Jap, aku cari gambo aku jap kot2 ader... (Hegeh nak tunjuk jugak.. macam org lain kesah jer..!!)

*xpayah la.. gambar pipi besor nak mintak penampo je yang banyak..haizz

Oh ye! Dalam family aku, aku sorang je yang ada lesung pipit. Maknanya aku sorang jer yang cacat!! Errrr.....


Thanks for reading =) comment le weyh!

No comments:

Post a Comment