Tuesday, 9 July 2013

Selamat Berpuasa Kepada Saudaraku Semua..


Semalam, secara rasminya, penyimpan mohor besar diraja dah umumkan bahawa esok, 10 julai 2013, bersamaan 1 Ramadhan 1434H, confirm PUASA!! 
*kalau masa kecik2 dulu, aku ngan adik beradik aku akan lompat-lompat depan tv.. happy sangat la konon.. padahal raya bulan depan!!

MAKA, 

esok, jangan ngengada ada sesapa pergi bancuh air neskopi kat opis pulak... kang ada yang terminum plak...kantoi sebab memang tak puasa.. hehe..
Insya Allah, tahun ni aku akan berpuasa penuh lagi..
ngehehehehehe..
Jangan tanya napa..aku lempang kang!

DAN, 

Esok, bermula la hari kita akan ke bazar ramadhan tiap-tiap hari bagi orang yang tak reti2 nak masak macam aku ni.. Jangan membazir yer.. Beli ikut keperluan..
Masa tengah lapar, memang semua kita tengok sedap..
Tapi bila berbuka kang, baru sumbat kuih karipap seketul dah rasa senak dah..
Ingat! tu semua nafsu jer..
lawan sikit..

DAN,

Bagi orang yang susah bangun sahur macam aku ni, jangan lupa kunci alarm banyak-banyak, pastikan bangun dan makan sedikit walaupun hanya sebiji kurma atau secawan milo..
Pastu nak tido balik lantak korang la...
Janji, Subuh jangan lupa bangun pulak...
Kalau tak sia-sia puasa sehari tu....
Sesiapa yang rajin nak tunggu subuh, boleh la penuhi masa tu dengan baca quran atau nyembang2 dengan dinding...

DAN,

Pasni pasti ramai yang akan serbu PKNS nak cari baju raya..
Shopping, jangan tak shopping.. Lantak la..duit korang..
Beli baju cantik-cantik.. tapi awas!! Bulan puasa ni, ada sesetengah orang tu berat badan dia makin naik..aku la contohnya!! hehehe..
Jadi, pastikan anda yakin saiz yang dibeli masih boleh dipakai 1 Syawal nanti.. hehehe
Aku belum beli baju lagi..
Lagi 5 hari nak raya baru beli kot.. 
Memang biasa beli last minute.. Beli siap jer..
Jadi, korang yang beli awal tu, tinggal2 sket baju untuk orang2 kendian nih..hehehe...

DAN,

Jangan lupa bayar ZAKAT nanti ye!! hehehe..
Dalam kita bergumbira, jangan lupa yang tiada..
(ceh!! lirik lagu copy paste!)

DAN,

Masa ni la nak perbanyakkan amalan..
Banyakkan membaca Al-Quran dan solat-solat sunat especially solat terawikh..
Mulut tu jaga.. Jangan nak ngutuk orang jer kojenye..Biase die tu!!

DAN, 

Jangan lupa ambil cuti nak balik raya!!!
Aku nak ambil 4 ari..
mintak-mintak la boss aku approve nanti!!
hehehehehe..


*Ceh!! Puasa pun baru nak start esok, aku dah pikir cuti!! *lempang kang!!
xpeee.. persiapan dari awal...ye tak????


Thanks for reading =) comment le weyh!