Thursday 29 November 2012

Bakal Dilangkah Oleh Bendul???

Semalam adik aku tanya aku, kalau dia jadi kawen taun depan, apa hadiah yang aku nak sebab aku kene langkah oleh beliau. Kalau dalam kamus Simpulan Bahasa Melayu, term dia ialah "Langkah Bendul".

Langkah Bendul tu maksud dia: 

apabila adik (perempuan) yang berkahwin terlebih dahulu dari kakaknya (perempuan jugak ye, pondan not valid).

Dalam adat Melayu, kakak yang telah dibendulkan tu perlu diberikan hadiah. Hadiah tu macam penghargaan la untuk si kakak tu yang telah mengizinkan adiknya kahwin dulu walaupun dalam hati rase nak maki je kat pakwe sendiri sebab lambat sangat nak masuk meminang!! Hahaha..

Tapi aku mana ada pakwe!!!haik???

Bagi aku, adab ni memang bagus la. Dalam masa yang sama, si kakak tu rasa dihormati dan sedikit sebanyak dapat mengubati perasaan sedih sebab dilangkah bendulkan oleh adik sendiri. (Hampeh punya adik!!) Sedih ke?? Ye la.. dah jodoh adik sampai dulu..Nak buat macam mana kan??? Ok la tu, dapat hadiah!! Yeay!!Yeay!!

Oh ye!! Si kakak yang dilangkah tu jugak berhak men demand hadiah apa yang dia nak. Bestnyeee!!!

Aku tanya mak aku, selalunya barang apa yang kita boleh demand sebagai hadiah?

Mak aku cakap, suka hati engkau la nak demand apa pun. Jangan sampai membebankan pihak lelaki sudah la...

Contohnya barang kemas, macam cincin, gelang atau rantai. Gigi emas buleh?? 


 Sesak-sesak bleh gadai ni....


Sepersalinan pakaian macam kain ela ke, atau satu set lengkap pakaian macam baju kurung+kasut+tudung+kerongsang+rantai manik-manik+beg Gucci + bleh..bleh...bleh.. janji baju tu lengkap la kalau nak pakai pergi dinner atau majlis kenduri kahwin..hehehe

Satu set hantaran. haaaa..Maksudnya, apa-apa hantaran yang belah laki bagi dekat adik tu, dia perlu bagi dekat kakak tu jugak exactly the same. Ate, ingat hantaran murah-murah ke sekarang?? Kalau adik dapat jam Rolex, kakak pun kena dapat jam Rolex jugak. Hehehehe. Tapi kalau nak jimat, bagi je hantaran yang biasa-biasa jer.. Fadan muka kakak tu. hehehehe... Okay, option ni memang aku reject!! hahahaha..


kalau hantaran IPad ni aku mau..hehehe *dushh!! confirm adik aku tunggu aku kawen dulu..hahahaha

*Dalam kepala aku baru pikir nak demand IPhone 5 sebijik!! hehehehe Panggg!!!!
verangan....

Aku tak kesah la dia nak bagi apa-apa pun asalkan tak membebankan diorang sudah la.. Bende ni adat je kot.. Tak wajib pun kan..hehehehe... See?? How sempoi I am??? Janji perkahwinan diorang aman, dan majlis nanti tak melanggar hukum-hukum syarak. 

Ada sebab orang dulu-dulu reka adat ni.. Kalau rasa relevan, follow je la.. Kalau rasa membebankan, simply ignore it. Tapi bila dah adat kan.. orang-orang kita ni suka no follow adat. kalau tak buat kang, panjang je muncung ngumpat. Hehehe.. Orang yang dilangkah tak kesah, orang yang tapau lauk kenduri pulak yang over lebih!! Hehehehe..

Mane la calon suami aku ni.. Lambat bebeno nak jumpanya. Kalau jumpa, aku ajak kawen je terus. Taknak aku couple-couple ni. Bercinta lepas kahwin lagi best kot. Lagipun aku dah tua, takde masa nak cintan-cintun kat taman bunga dah. Apa la dia buat sekarang ye?? Ke dia ada kat Korea sekarang tengah shooting drama I Miss You??? Panggggg!!! Heheheehe..

So, aku kena pergi Korea ke ni??? Haaa??? 


hamboihh!! Orang sibuk-sibuk pikir kat dia, dia sedap-sedap je karaoke kat sana ye!! Takpe-takpe, saya tau awak rindu saya jugak =p 
*pangggg!!!

uri ssillang <3
kitaryo juseyo ^__^

Thanks for reading =) comment le weyh!

No comments:

Post a Comment