Tuesday 30 October 2012

Bau Bangkai

Dari pagi semalam dah aku ada tercium bau bangkai dekat-dekat area pintu nak masuk office ni. Al-maklum la, hidung aku teramat la sensitif dengan bau-bauan ni especially bila ada bau-bauan yang kurang menyenangkan ni.

Bila aku masuk office, Ella tanya aku, ada cium bau apa-apa tak dekat bawah.
Aku cakap 'ada' la... Memang bau bangkai. Tapi tak kosser la aku rajin nak jadi detective Conan nak mengesan dimanakah punca bau tersebut. Kang silap-silap, aku yang muntah ijo kat situ. Satu keje pulak nak mencucinya nanti.

Akak cleaner ada jugak cari punca bau tersebut tapi tak jumpa. Bau ni paling kuat dekat area tangga. Sebab tu dah dua hari aku tak naik tangga. Selalunya aku naik office aku guna tangga. Nak exercise la konon. Tapi tak lalu aku. Makin kuat pulak bau bangkai tu pagi tadi. Haizzzz... Kembang kempis jugak la hidung aku tadi tahan nafas. Masuk lif je, aku mengelupur nak ambil oksigen balik. Hahaha.. Nasib baik aku sorang je dalam lif tadi. Kalau tak, mesti orang ingat aku sawan!!

Pagi ni pun masih tak jumpa punca. Bangkai apa yang kuat sangat baunya ni?? pelik betul. Apasal boleh tak jumpa pulak ye??? Takkan la bangkai cicak kot!! Kalau cicak, takkan la bau sampai tingkat 3 tangga office ni?? haizzz.... Nasib baik dalam office takde bau!!

Teringat pulak kes dekat mane eh, lupa pulak. Pasal ada mayat dalam tangki air dekat satu kawasan perumahan ni!! DEM!! Kesian dekat penduduk-penduduk situ.. Berapa hari kot diorang masak, minum, mandi, ambil wudu' dari air yang dah tercemar oleh bangkai manusia. Huuuuuu.. Kesian dowh!!!

Sebab tu kalau nak minum, jangan minum air yang direct dari paip! Masak dulu! Jangan malas. At least mati jugak kuman-kuman dalam air tu.

Masa aku duduk berek polis dulu, aku pernah tengok proses penukaran tangki air yang besar gedabak yang dekat tingkat atas sekali berek polis tu. Aku tak sure berapa tahun sekali diorang akan tukar, tapi masyaAllah.... Karat kat dalam tu dah berkati-kati.. Kawan aku kata, kadang-kadang dirang jumpa bangkai tikus dan burung kat dalam tangki tu. Ntah betul ntah tidak la kawan aku tu tapi tak mustahil kan??? Eeeiiii... geli dowh! Start aritu, aku tak berani nak minum air paip even air tu air RO (Reverse Osmosis).

Kalau korang tengok ada kelainan dari air paip korang tu contoh macam ada bau ke, kaler bertukar ke, cepat-cepat la pergi check tangki korang atau report kepada pihak yang bertanggungjawab. Mane tau kot-kot ada HANJING bunuh diri kerrr...Choooiii!!! heheheheh...
Thanks for reading =) comment le weyh!

No comments:

Post a Comment