Monday 29 October 2012

Budget Diva

Disebabkan aku boring takde keja, aku ank buat tagged sikit..
Wahh..Ko ingat ko diva nak tagged bagai??
Lantak aku la, blog aku..
Kalau tak suka, pergi verambuss!! (maaf atas kekasaran bahasa walaupun disengajakan)!

So, disini aku nak senaraikan beberapa perkara yang aku suka, dan beberapa perkara yang aku tak suka.... diva sangat!!puiii!

Perkara yang aku SUKA

1) Kebersihan.
Walaupun aku ni takde la dikategorikan sebagai cleaning freak, tapi aku amat la tak suka kalau ada benda-benda kotor dekat sekeliling aku.Aku paling pantang kalau kebersihan diabaikan terutama sekali dalam bab pakaian, makanan, rumah, tempat kerja, dapur dan bilik air. Aku bukannya cerewet tapi dalam Islam pun kebersihan tu adalah aspek yang perlu diutamakan. Ye la, kalau pakaian ko dah terkena najis pun, kire terbatal dah solat ko. Nabi sendiri pun menggalakkan kita bersugi ataupun dalam bahasa moden, gosok gigi. So, jangan malas gosok gigi ye. Muka cantik, tapi mulut bau longkang, Bangla pun lari weyh..

Lagi satu bab tandas ni.. Public toilet!! tak yah cakap la.. Kat Malaysia ni memang susah nak jumpa public toilet yang bersih. Kalau ko masuk shopping mall yang besar-besar, baru la enak pemandangan toiletnya.. Kalau setakat dekat R&R, kat taman-taman rekreasi, petrol pam, dan shopping mall yang cikai-cikai ni, memang rasa nak terkeluar isi perut kalau masuk. Siapa yang perlu dipersalahkan disini?? Orang yang menggunakan tandas ke?? ataukah orang yang sepatutnya mencuci tandas tersebut?? haaa... lu pikir la sendiri!!! 

ewah... kejadah ape aku melalut panjang-panjang ni... tak perlu..tak perlu...
Next!!

2) Music
Bagi aku lagu tu mengasyikkan dan mampu menghilangkan rasa mengantuk aku. Sebab tu aku tak boleh dengar lagu masa nak tidur. Jawabnya sampai esok pagi la aku tak tidur. Bila aku dengar lagu, otak aku akan merungkai setiap bait-bait ayat lagu tersebut dan menterjemahkannya di dalam bahasa yang aku fahami ditokok tambah pula dengan imaginasi yang meninggi diri. hehehe.. Bila otak aku bekerja, macam mana aku nak tido?? logik tak??? 

Antara muzik yang aku suka dengar ialah music yang slow motion macam R&B. Lagu-lagu korea pun banyak yang slow-slow kan...Haaa,ni memang aku suka. Adik aku dah naik menyampah sebab dia suka lagu rancak-rancak je. Aku kalau time gila datang, lagu rock pun aku layan. Music Hindi tetap menjadi pujaan hatiku..heheheh...

3) Berangan
free je kan?? bukan kena bayar pun. Selalunya aku berangan benda-benda yang materialistik je la.. Pastu berangan dapat suami macam orang Korea. hehehehe..

4) Online
Sehari tak online rasa macam nak sasau. Oh! parah dah aku ni... Macam la fofular sangat nak online memanjang kan???

5) Minyak Wangi - Aku suka bau-bau yang wangi, jadi aku suka beli minyak wangi walaupun kadang-kadang adik aku jugak yang perabiskan. Aku jadi rimas,cemas dan susah hati andai kata aku keluar dari rumah tanpa memakai minyak wangi.. Oh! sawan.. Tapi aku tak suka pakai minyak wangi yang baunya menjolok hidung sebab tak elok tawwww... Nanti boleh attract bangla-bangla tangkap syiookkk kat ko.. huhuhu...dosa! So, pakai ala kadar je untuk menutup bau-bau peluh yang kurang enak baunya. Bau badan yang kuat pun boleh attract orang jugak. Nanti orang tu rasa nak penampar ko je sebab ko busuk! Kalau aku duduk dekat dengan orang-orang camni, kompom hidung aku dah kembang kempis. Lepas tu aku akan terpikir, adakah bau badan aku juga begitu jika aku tidak memakai bau-bauan???

Kak, please la pakai odorono..(deodorant).Dialog Cat Farish dalam Movie Jin Notti. hehehehe

6) Makan
Oh!! Ini memang tabiat yang tidak dapat dihilangkan sejak azali lagi.Walaupun aku on diet, tapi dalam kepala otak aku sentiasa imagine makanan-makanan yang lazat dan berkolestrol tinggi!! Bestu cane??? Aku susah weh nak ubah perangai ni.. Bila dah imagine, kena la makan..Kang kempunan pulak anak tekak aku..

Dulu aku penah cecah berat dekat 80 kg!! Semua gara-gara duduk rumah Mak. Aku tak salahkan Mak sebab masak yang sedap-sedap. Salah aku sendiri sebab makan tak hengat donia. Lepas makan, tido. Exercise memang jauh sekali. Nasib baik kejap je aku duduk dengan mak masa tu sebab aku cuti sebelum sambung degree. 

Favorite food aku adalah telur goreng mata kerbau makan dengan nasi + kicap. Perghhh.. nikmatnya hanya aku yang tau!! hahahaha

Tetiba aku teringin..daaahhhh..cane???

Selain tu aku suka makan nasi goreng, ayam masak kicap, sayur-sayuran (wajib ada) dan pecal. 
Aku ni selera kampung je..tak reti nak makan western-western ni... huhuhu..


7)Jalan-jalan cari pasal
Aku suka bersiar-siar especially dengan kawan-kawan. Tu pun kalau ada budget lebih la.. selalunya takde pun. Tapi aku suka pergi tempat-tempat baru means tempat-tempat yang aku tak pernah pergi lagi. Aku tak suka pergi tempat yang sama. Boring dowh! Even restauran pun, aku akan cari restauran baru setiap kali nak makan. Baru best.So, kita tau mana restauran yang best, mana yang tak best. Tu pun bergantung pada budget la jugak.. Takkan la nak makan rojak mamak pun kena travel sampai 27 batu nautika dari aras laut.. Tu melampau...

8)Make-up
Walaupun aku tak reti sangat nak make-up2 ni, tapi aku suka tengok barang-barang make-up. Rasa macam ada satu sawan yang memaksa aku membeli barang-barang make-up ni walaupun aku tak pakai sangat. Oh! Siapa yang hantar santau kat aku ni?? Maka, aku tak boleh nak masuk Guardian atau Watson lama-lama apatah lagi berjalan-jalan di sebelah booth Shu Eimura, SKII, Lancome dsb..

Sakit hati dowh..

Disebabkan aku tak pandai, maka aku suka tengok tutorial dalam YouTube cara-cara nak make-up ala-ala Rani Mukherjee.. Tak bleh blah... Pastu baru aku praktik kan ke atas wajahku yang tak layak langsung nak di make-up ni. Huhuhuhu..sedih!!!

8) Tidur
Sape tak suke tido weyhh?? Orang bangang je tak suka tidur.. Tapi aku suka tidur waktu malam dan tengahari je.. Jap..jap.. maksud aku, aku suka tido dari malam sampai tengahari.. Best wo.. Tapi kalau duduk dekat rumah Mak, siap la, berderet je kesan cubitan di lengan-lengan aku..hehehehe...

Tapi waktu petang memang aku tak suka tidur. Sebab kalau aku dah tidur, alamatnya malam karang baru sedar. Lepas tu otak aku jadi macam bingai semacam. Pastu boleh kena migrain sebab malam nanti kompom aku tak boleh tidur dah.. Dah dekat nak subuh baru boleh tidur. Sanggup??? Siapa nak jadi lembab dan gemuk dengan cepat, silalah tidur di waktu petang.=p

9) Movie
Aku suka layan movie. Tak kisah la movie Melayu ke,Indonesia, Jepun, Hindi, Korea, China, Omputeh, semua aku layan. Tapi kalau drama ni kurang sikit sebab episod dia panjang-panjang. Kalau aku layan jugak, aku kena habiskan cepat.Selagi tak habis, aku tak boleh nak buat kerja. Kalau drama Jepun or Korea boleh tahan lagi la, tapi kalau drama Indonesia, memang aku sumpah seranah la. Menyampah aku. Korang pun tau macam mana kan?? Cerita nya tak gerak mana pun, tapi propa je lebih.. Kejap-kejap ternganga mulut (slow motion), pastu terjegil bijik mata pulak. memang celaka tul! Please la, jangan buang masa korang tengok drama Indonesia. Takde faedah! tengok chanel 611 pun best!!

10) Balak handsome
Haa.. yang ni sapa tak suka?? Aku suka tengok mamat-mamat handsome ni.. Kebanyakannya retis la kan.. Tapi orang biasa yang luar biasa pun boleh jadi handsome di mata aku. Biar la aku sorang je yang tahu. Jadi, sesiapa yang rasa handsome macam Arjun Rampal tu, jangan muncul depan mata aku. Karang aku santau ko tak tauuuuu...hahahahah

Perkara yang aku TAK SUKA

Okay, sekarang perkara-perkara yang aku tak suka pulak...gigihhhhh

1) Kotor 
 Siapa yang suka kotor?? bangang!!

2) Makanan Berbau
 Aku paling pantang kalau aku tengah-tengah makan, ada bau yang kurang enak dari makanan yang aku makan tu. Contohnya,seafood la.. Udang,sotong,lala, kerang kalau lambat dimasak boleh jadi busuk. Jadi kalau ada benda-benda busuk ni dalam pinggan aku, memang aku tak makan dah. Terbantut selera aku. Kadang-kadang ikan sungai yang berbau hanyir pun aku tak boleh telan jugak walaupun ikan tu mahal tahap gaban, tapi kalau hidung aku dapat detect je rasa hanyir dia, kompom aku tak makan. Pastu mak aku suka marah-marah. Tak paham aku. Dah tak boleh terima, camne nak makan?? Lagi satu sayur-sayur yang ada bau-bau racun serangga..Hadoyaiiii..walaupun sayur tu sayur feberet aku, tapi kalau ada bau, haraf maaf! Sila ke tong sampah dengan segera!!

3)Budak-Budak Yang Selekeh
Hahahaha..kejam gila!! Ye la, takde anak lagi boleh la cakap kan??? Cuba tengok anak ko sendiri nanti macam mana??

Okay, yang ni aku tak salahkan budak tu, aku salahkan mak bapak diorang sebab tak reti jaga anak. Anak comel, tapi bau masam! Sorry to say, aku memang takkan dukung budak macam ni walaupun muka dia comel, baju dia cute miut! Never! 

Aku tak kisah kalau baju budak tu buruk tapi dia wangi dan bersih. Budak-budak ni kan dari syurga, so aku nak cium bau syurga, bukan bau busuk sebab korang tak mandikan dia bersih-bersih. Hahahaha.. sabo je la!! Sorry ye anak-anak.. Kalau aunty tak nak dukung korang tu paham-paham je la.. Sesungguhnya hidung aku amat la sensitif!!!Nak kata aku poyo?? silakan~~

4) SMS yang tak kena tempat
Aku paling pantang kalau orang mesej aku pukul 2 pagi just nak wish "Good Night". WTH!! Aku ingat emergency ke hape ke, so, terpaksa bangun di tengah malam gigih nak cari handphone. Tengok-tengok mesej cam gampang je..Sangat rude okay.. Aku ni dah la jenis susah nak tido dah kalau dah terjaga malam-malam.

Lepas tu pagi-pagi buta, wish "Selamat Pagi"! Cam harem! memang aku takkan balas la mesej macam ni. Sebab tu orang kata aku sombong!! Lantak la. Malas nak mesej benda-beda bodoh cenggini. Buang duit je. Selalunya yang mesej-mesej aku camni ialah mamat poyo yang konon-konon nak tackle aku la.. Memang cenggitu la aku layan. Aku ni memang jenis handset merata-rata. Jari jemari aku ni memang teramat malas la nak bermesej dengan orang. Kalau penting, aku balas, kalau tak, jangan harap!!!!

5) Takde Duit
Oh!!! Pitam!!! Macam mana tu?? Migrain..migrain...Ni pun gaji tak masuk-masuk lagi..Celaka betul!! Dah la bagi cek je. Satu keje aku nak kene deposit dalam bank aku dulu. Kalau deposit terus takpe la jugak. Ni kena tunggu 3 hari pulak. Bagi la awal!!

6)Kilat & Guruh
Oh!! Yang ni memang aku fobia tahap asbestos!! Kalau aku duduk dalam rumah sorang-sorang, tetiba hujan lebat turun disertai dengan kilat yang pancor memancor bak kata orang perak, disertai dengan guruh yang berdentum-dentam di angkasa, maka anda akan hanya menjumpai saya di dalam almari baju sahaja kerana saya rasa, itu adalah tempat yang paling selamat.

Kalau ada orang disekeliling aku time tu, aku rileks je.. Cool.. control..control...

6) Ditipu
Aku memang pantang kalau orang tipu aku. Memang aku takkan percaya dah. Sampai mati aku tak percaya dekat orang tu. Sebab tu aku ni susah nak lekat dengan pakwe-pakwe aku dulu sebab salah satu sebabnya ialah menipu. Kalau cakap terus terang aku tak kisah. Aku boleh consider lagi tapi kalau bab-bab menipu ni memang tiada kompromi. Dipersila kan blah dari hidupku. Korang suka kena tipu?? Tak kan??? Aku sendiri pun tak suka tipu orang sebab aku takut terkantoi balik. Kalau aku menipu pun kompom orang tu tau aku menipu sebab aku tak pandai nak menipu. So, jalan yang selamat ialah jangan menipu dan kalau ko buat silap, just admit it. At least kalau kena marah pun time tu je.. Jangan nanti kantoi di kemudian hari lagi susah.

7)Sakit
Sakit tu adalah dugaan yang Allah turunkan kepada kita untuk menguji hamba-hamba Nya. Di kala kita sakit, kita akan selalu mengingati Dia.Begitu la yang terjadi pada aku. Aku tak suka jatuh sakit tapi aku tahu, di saat itu, Allah mahu menguji dan mahu aku memngingati Dia tatkala aku lalai dan alpa dalam mengharungi kehidupan sebagai hambaNya yang lemah. Kalau kita sakit, kita akan lebih bersyukur jika diberi kesihatan yang baik, maka kita akan berusaha untuk sembuh secepat mungkin. Dalam masa kita sakit jugak, kita akan terfikir sejenak adakah masa untuk roh kita terpisah dari jasad sudah hampir?? Maka kita akan berusaha memohon keampunannya. Kesimpulannya, sakit itu ada hikmahnya. Jadi boleh kah aku kata aku tak suka sakit?? Itu adalah ujian Allah Linda supaya kau sedar diri!!! Tidak! Bukan sakit ini yang aku maksudkan.

Sakit yang aku maksudkan di sini ialah sakit yang aku cari sendiri iaitu sakit hati. Sebab ape?? Sebab C.I.N.T.A.. puuuiiii!!! Aku pernah dikecewakan dah hati aku sangat sakit masa tu. Memang macam dirobek-robek dan dihiris-hiris. Jantung rasa nak pecah. Hanya air mata je yang boleh jadi pain killer walaupun tak sehebat panadol! Sakit yang jenis macam ni pun ujian Allah ye tuan-tuan dan puan-puan.
Anggap je la si polan tu bukan jodoh kita. Sebab tu ko bercinta bagai nak rak pun kalau bukan jodoh ko, tak menjadi jugak. Allah itu maha mengetahui. =)

8) Berkomunikasi Dengan Orang Baru
Aku ni tak tau la ada sawan apa ntah. Aku fobia kalau nak jumpa dengan orang yang aku tak kenal. Mulut aku ni macam ada emas je.. Mesti aku akan membisu je sebab tak tau nak cakap apa. Padahal, kalau SMS, Chatting bukan main lagi pong pang pom pang!! Propa je minah ni.

Kalau kat office ni aku paling malas sekali nak angkat call kat meja receptionist kalau receptionist takde. Padahal angkat phone je kot. Ntah la..bangang sangat aku ni.

Lepas tu aku macam ade satu fobia kalau nak jumpe Boss, Lecturer, Cikgu, dan orang-orang yang dikategorikan berpangkat tinggi dari aku. Segan ape ntah! Tapi boleh berkecamuk fikiran kalau ade orang suruh aku berkomunikasi dengan mereka-mereka ini.

Sama jugak kalau kena tepon customer service.. Aku jarang call, selalunya aku google je.. Online lagi senang! Oh!! Apa la kolot sangat aku ni..Aduyaiiii... Sebab tu kat tempat kerja lama aku, aku takde kawan sangat. Yang rapat dengan aku je la pun, tu pun sebab diorang ni ramah. 

Agak-agaknya, sebab tu la sampai sekarang aku masih single mingle lagi kan?? Ehhh??

9) Basuh Baju
Aku memang malas gila kalau bab-bab basuh baju ni. Tapi nak buat macam mana kan?? Kalau ko tu Paris Hilton takpe la.. Pakai baju sekali je dah sedekah kat orang. Paris Hilton pun ada ramai orang gaji yang boleh laundry baju dia. Aku??? Jangan verangan..nak tak nak, memang kena buat.So, jalan yang mudah, hantar dobi je. Abes citer.

Tapi kalau lipat baju takpe. Aku tak kisah. Ko bagi la berbakul-bakul pun aku boleh lipatkan. No problem!! Tapi jangan suruh aku basuh baju ko. Makan penyepak la jawabnya!!

10) Rokok!!
Aku pantang kalau ada orang smoking depan aku. Pastu dengan muka tak bersalah siap hembus-hembus asap rokok depan muka aku yang suci ni. Gampang tau tak!!! Ko ingat aku hadap sangat ke tengok ko merokok tu. Kadang-kadang orang macam ni aku sound je. Kalau aku dh tutup hidung tu, paham-paham je la bahawa aku tak sudi nak mati sebab asap rokok ko!! Biar paru-paru aku bersih dari anasir-anasir pekong tu.. Nasib baik bapak aku tak merokok!! *Nak cari somi yang tak merokoko jugak.

Tu je la.. Lenguh dah tangan aku menaip. 
Thanks kerana sudi membacanya.. 
(Macam ada je orang nak baca, Perasan je Bedah ni)

Thanks for reading =) comment le weyh!

No comments:

Post a Comment