Thursday 18 October 2012

Semalam Aku Naik Angin

Semalam aku penat, balik kerja rasa mengantuk tahap tenuk. Dalam kereta je aku dah menguap beberapa kali. Nasib baik Nana yang drive. Aku rileks kat sebelah je.. hehehe

Balik rumah, bukak-bukak pintu je, dengar suara riuh rendah. Si Nana dan Awish tengah bergaduh... Aduuhhh!! Stress!! Terus naik atas masuk bilik. Tengok katil memang rasa nak tidur je..
Tapi tak boleh... Kalau aku dapat tidur, alamatnya esok la baru aku mandi. No..No..

Turun makan dulu kat bawah. Tengah-tengah makan, Si Bibik pulak sibuk tanya dia kurus ke gemuk??
Lorrr.. scale kan ade.. pergi la timbang!! Aku tengok dia macam tu je badannya dari dulu sampai sekarang. Takde perubahan!

Bibik aku ni pelik sikit. Orang sibuk nak kurus, dia sibuk nak gemuk. Suami dia tak suka tengok dia kurus katanya... Bagi aku body dia dah okay la.. Tak gemuk, tak kurus. Sesuai dengan ketinggian dia. Just nice.Tapi yang si suami tak puas ati lagi..hmmm

Ni bukan kali pertama dia tanya aku. Dah banyak kali. Aku pun dah bosan nak menjawabnya. Setiap kali nampak muka aku, dia akan tanya aku, dia dah gemuk ke belum.. Hellooo!!! takkan la ko ngadap cermin tiap-tiap ari pun ko tak tau ko gemuk ke kurus?? Pergi le timbang. Sia-sia maksu aku beli scale. Timbang je la...

Ko tu kan Bibik.. Disebabkan ko banyak buat kerja, sebab tu la berat ko maintain je.. Tak mustahil jugak berat ko boleh turun. Kalau nak gemuk, makan la banyak sikit. Suruh la laki ko beli susu Gain weight ke hape ke.. Belikan ko makanan yang menggemukkan ke.. Ni tak. Suruh gemuk pandai tapi takde effort. Kalau ko nak bini ko gemuk, tak payah suruh dia kerja. Suruh dia goyang kaki je kat rumah. Confirm gemuk!! Dah tau bini ko kerja pembantu rumah, lagi nak suruh dia gemuk. Pastu menyusahkan aku kena bagi idea dan petua-petua untuk gemuk. Boring la wey.. sembang perkara yang sama tiap-tiap hari.. Cemuih cheq!!

Okay, ni satu hal..

Yang si Awish, Irfan & Nana ni pun tak habis-habis nak bergaduh, bertumbuk, terajang... Lepas tu terkobak-kobak menangis. Nasib baik bukan anak aku. Kalau anak aku memang aku dah lempang sorang-sorang dah. Kalau kita nasihat baik-baik tak mau dengar. Kalau dengan Papa diorang tau pulak takut. Dengan aku memang tak makan saman. Semalam Bibik aku pun dah tension. Si Nana tu, tak padan ngan kecik, pempuan, tapi kalau part bagi side kick, macam pemegang tali pinggang hitam taekwando je rupa dia.. Si Awish tu berapa kali dibantainya.. Pastu dia kena bantai balik. Masa tu nasib baik aku tengah makan. Kalau tak kepala dua-dua aku lagakan!! Bila Bibik pukul diorang semalam terus senyap sekejap. Sekejap jeeee... pastu buat balik.

Habis makan, aku naik atas. Tension duduk bawah lama-lama.

Bila aku naik atas, diorang ikut.. Aku tengok si Awish dengan Irfan belum mandi. Balik sekolah bukan reti nak mandi terus. Kalau aku dulu masa lepas balik sekolah kalau tak mandi, siap la. Tak kene cubit, kene bebel. Mak aku akan marah aku kuat-kuat supaya jiran boleh dengar. So, aku akan jadi malu. Motif kan??? Tapi anak-anak 'bertuah' ni, memang tak makan saman. Diorang ni dah serasi dengan slogan 'Ade Aku Kesah???'.

Semalam bila aku suruh si Awish dan Irfan mandi, slumber badak je diorang tengking aku balik. Very rude style okayyy..Pastu aku hilang sabar. Aku cakap slow je.. "Sape yang cakap tengking-tengking tu?? Aku lempang jugak sat g..." dengan muka serius. Huhuhuhu.. Yang si Nana & Awish yang tengah terpekik terlolong, terus diam! Slow-slow diorang keluar dari bilik aku. Diorang memang takut kalau aku serius. Sebab selalunya aku suka main-main dengan diorang. Sebab tu diorang tak takut dengan aku. Tapi kalau aku serius, diorang takut. Tah hape-hape. Takkan aku nak serius tiap-tiap hari.

Yang si Irfan terus ambil tuala, masuk bilik air,mandi!

Geram aku!! Dah marah cenggitu baru taw nak mandi. Selagi tak suruh, selagi tu la tak mandi. Badan pun dah bau bangla balik keje dah..huh!!

Bibik yang dulu aku respect la sebab dia berjaya mendisiplinkan budak-budak ni. Sekali je dia cakap, terus budak-budak ni patuh! Kalau tak, siap la ko. Nak rasa kene hanger kat kaki, try la buat perangai tak elok. Memang baik je diorang ni masa Bibik tu bela. Dia bukan garang 24 jam tapi ada masa-masa dia la. Kadang-kadang dia melawak jugak dengan budak-budak ni.

Bibik sekarang tak berani nak pukul sangat. Sibuk sangat dengan hal dia nak gemuk la, pikir pasal anak di kampung la.. Kalau kerja dia dah siap, dia masuk bilik dia terus. Dibiarkan je budak-budak ni nak buat apa-apa pun. Tu yang kadang-kadang diorang ni main benda merapu-rapu. Tak boleh camtu. Budak-budak ni pun kena tengok jugak.Masa ni la nak lentur diorang. Nak harapkan Maksu & Paksu aku, diorang ni bekerja. Kadang-kadang malam baru balik. Bila dah penat, mesti dah tak larat nak marah-marah anak. So, kita yang ada dirumah ni la yang perlu tengok-tengokkan diorang.

Aku nak marah lebih-lebih kang anak orang.. Hmmm sabo je la..
Tapi kalau aku dah hilang sabar, maka, akan aku 'didik' korang seperti 'adik kandung' aku sendiri. AWAS ye!! hehehehe...

Balik ni aku mesti kasi warning kat diorang. Mesti!!!
Thanks for reading =) comment le weyh!

No comments:

Post a Comment